HMC spreekt van een revolutionair nieuwe manier van offshore hijsen, waarmee zware platformen (topsides) en onderstellen (jackets) goedkoper geïnstalleerd en verwijderd kunnen worden (bekijk ook de foto’s onderaan dit artikel). Goedkoper dan wat is niet helemaal duidelijk, maar het lijkt een verwijzing te zijn naar concurrent Allseas, dat met zijn ‘Pioneering Spirit’ lasten tot 48.000 ton aan kan.

Thialf

Bij de test eerder deze week ergens in de Golf van Mexico waren de ‘Thialf’ en de ‘Balder’ betrokken. Beide schepen zijn uitgerust met twee kranen, die bij zware klussen gelijktijdig, ofwel in tandem, worden gebruikt. De ‘Thialf’ kan zo maximaal 14.200 ton tillen, de ‘Balder’ 6.400. Overigens is het maximale gewicht sterk afhankelijk van de ‘arm’, de afstand tussen hijspunt en de basis van de kraan.

HMC noemt het simultaan hijsen met vier kranen op twee schepen de Quad-techniek. Het bedrijf noemt de test succesvol, maar meldt niet hoeveel ton er nu eigenlijk gehesen werd. Wel is het de bedoeling om ook Quad-lifts uit te voeren met het nieuwe recordschip ‘Sleipnir’, dat in Singapore wordt gebouwd en begin volgend jaar in de vaart komt. Die heeft twee kranen van 10.000 ton, in tandem goed voor 20.000 ton.

Bekijk meer afbeeldingen van de Quad-techniek:

bron: Heerema bron: Heerema bron: Heerema bron: Heerema