Het bedrijf, onderdeel van de Kloosterboer-groep, heeft een overeenkomst gesloten met havenbeheerder Groningen Seaports voor de aankoop van een perceel aan de Wilhelminahaven. De terminal krijgt een kade van 525 meter aan zestien meter diep water. De draagkracht van de kade wordt opgewaardeerd tot tien ton per vierkante meter, aldus Groningen Seaports.

Vergroenen

Het bedrijf kondigde een jaar geleden al aan in gesprek te zijn met de havenbeheerder over de ontwikkeling van een terminal voor het verzamelen, opslaan en op transport stellen van onderdelen voor offshore windparken. De komende jaren moeten er honderden windmolens gebouwd worden in de Noordzee om de stroomvoorziening te vergroenen.

Ironisch genoeg komt de nieuwe terminal direct naast de nog maar drie jaar geleden geopende kolengestookte Eemshavencentrale. Dat is weliswaar de modernste van Nederland, maar geldt niettemin als de grootste bron van CO2-uitstoot van het land. De nieuwe BOW Terminal moet al in het tweede kwartaal van volgend jaar klaar zijn.