Het gaat in totaal om elf schepen, alle van het zogenoemde type closed stern, ofwel met een gesloten achtersteven. Omdat die veel minder flexibel te beladen zijn dan open stern-schepen, staat de vraag ernaar sterk onder druk. Alle elf waren oorspronkelijk tankers of bulkcarriers, die later tot zware ladingschepen zijn verbouwd.

Een woordvoerder van Boskalis bevestigt dat de schepen zijn afgewaardeerd tot sloopwaarde. Daarmee is daadwerkelijke sloop de meest voor de hand liggen optie, maar Boskalis staat open voor gegadigden die de schepen nog een nieuwe bestemming weten te geven. ‘Misschien ziet iemand wel kansen om ze voor drijvende opslag te gebruiken. Daar valt over te praten. Wat we in elk geval niet willen, is dat ze in handen van een van onze concullega’s komen’, zegt woordvoerder Martijn Schuttevaer.

Boekwaarde

Na de afslankingsoperatie houdt Boskalis nog acht halfafzinkbare zware ladingschepen over, alle met een open achtersteven. Die worden ingezet in het transport van (extreem) zware stukken ten behoeve van de olie- en gasindustrie. De bagger- en transport kondigde de verkoop van de verouderde schepen donderdag aan bij de publicatie van de halfjaarcijfers.

In totaal is er 137 miljoen euro op de boekwaarde van de schepen afgeschreven en 155 miljoen aan goodwill van de divisie Offshore Energy. Alle zware-ladingschepen maakten voorheen deel uit van de vloot van Dockwise, dat vijf jaar geleden voor 940 miljoen dollar werd overgenomen. Die had op dat moment nog 22 schepen in zijn vloot.