Het gevaarte (96 bij 67 meter) moet worden voorzien van een achtpunts ankersysteem en de romp moet versterkt worden in verband met aangescherpte veiligheidswetgeving. Het gaat om een omvangrijke klus die zo’n drie maanden in beslag neemt. De ‘Stena Don’ wordt in oktober in Rotterdam verwacht.

Commercieel directeur Bas Loohuis is vooral blij met het project omdat het aangeeft dat de olie- en gasmarkt weer opleeft: ‘De Noordzee lijkt een van de eerste gebieden te zijn die weer licht aan het eind van de tunnel vertoont’.

Roemenië

Een deel van het werk wordt uitgevoerd door andere onderdelen van het Damen-concern. Dat geldt bijvoorbeeld voor de houders en geleiders van de ankerkettingen. Die worden momenteel gefabriceerd bij Damen Shipyards Mangalia in Roemenië, dat eind vorig jaar van het Zuid-Koreaanse Daewoo werd overgenomen. Die acht units wegen zo’n 25 ton per stuk.

Het is overigens al de vierde keer dat DVR het zeventien jaar oude booreiland onderhanden neemt. Drie jaar geleden werd nog grootschalig periodiek onderhoud en een ‘midlife upgrade’ uitgevoerd.

De installatie van het achtpunts ankersysteem moet ervoor zorgen dat de ‘Stena Don’ in meer verschillende waterdieptes en in zwaardere weersomstandigheden zijn werk kan doen. Bovendien scheelt het brandstof, omdat het dynamic positioning-systeem niet meer continu gebruikt hoeft te worden.