Mijn nieuws van afgelopen week: het NT-artikel over de belangstelling van beleggers in Nederlands logistiek vastgoed.

Dit is wederom een signaal dat logistiek vastgoed in Nederland in trek is. Rapporten van o.a. vastgoedadviseurs JJL en CBRE en van ING lieten eerder dit jaar zien dat Nederland er goed voorstaat. De cijfers liegen er niet om. In totaal investeerden beleggers vorig jaar 1,1 miljard in logistiek vastgoed. Een groei van 39% ten opzichte van 2013. Het rapport van Deutsche AWM becijferde een rendementspercentage van 5,2% op jaarbasis. Dat is de grootste groei sinds onze economische neergang.

Het rapport van AWM wijst met name Amsterdam en Rotterdam aan als locaties waar de leegstand in rap tempo terugloopt. Ze worden als vestigingsgebieden steeds aantrekkelijker. Het zijn natuurlijk onze nationale mainports met de aantrekkingskracht van dien. Maar ze zijn op hun beurt zeer essentieel voor de verdere groei van onze logistieke hotspots in vooral Brabant en in Limburg, waar Venlo en Tilburg juist ook Europees gezien een van de belangrijkste representanten zijn, voor nu en de komende jaren. Daar verwacht ik dan ook de sterkste groei en ontwikkeling.

Het rapport waarschuwt wél voor een toename van de veroudering en de leegstand in Nederland in vergelijking tot andere Europese landen. Het blijft daarom voor onze economie en positie als vestigingsland voor grote logistieke dienstverleners van belang proposities aan te bieden die de eisen van nu overstijgen. Beslissingen worden voor langere termijn genomen. Het betekent dat we dus samen (o.a. ontwikkelaars, gemeenten, beleidsmakers, bouwers, architecten) moeten vooruitdenken over onderwerpen als flexibiliteit in bouw, duurzaamheidsvoordelen (bijvoorbeeld klimaat en licht) maar ook over het design van warehouses. De groei van e-commerce is bijvoorbeeld een belangrijke driver voor de groei in logistiek vastgoed. Maar het vraagt wel om een andere inrichting van panden waar bijvoorbeeld veel meer ruimte nodig is voor het afhandelen van retouren, het onderhouden van software van hightech operaties die er vaak plaatsvinden maar ook bedrijfshuisvesting voor personeel. Als we op deze en andere trends slim anticiperen kunnen we de toekomst als logistiek vestigingsland zonnig tegemoet gaan.