Even na twee uur in de nacht van vrijdag op zaterdag deed de machinist een noodoproep. Hij meldde dat zijn trein ontspoord was en dat hij te hard door de wissels was gegaan. “Ik heb waarschijnlijk het sein gemist”, zo zou hij gezegd hebben.

De trein zou op het moment van de ontsporing aan een snelheid van bijna 80 kilometer per uur gereden hebben, op een plaats waar een snelheid van 40 kilometer per uur was toegestaan.

Volgens de krant zouden bronnen binnen de spoorwegen eveneens wijzen op een te hoge snelheid en het negeren van een waarschuwingssein. Metingen zouden aantonen dat hij, in plaats van te vertragen, juist harder zou zijn gaan rijden. Op honderd meter voor de wissel zag de machinist een tweede sein met het cijfer ‘4’, spoortaal voor veertig kilometer per uur. Toen de bestuurder besefte dat hij een vergissing had begaan, zou hij ‘een bruusk remmanoeuvre’ hebben uitgevoerd.

Woordvoerder Jelle Rebbers van DB Schenker Rail Nederland heeft in een gesprek met zusterblad ‘Nieuwsblad Transport’ “kennis genomen” van de berichtgeving door ‘De Morgen’, maar wou daar niet inhoudelijk op reageren. “Wij wachten de uitkomsten van de onderzoek af. Speculeren over de uitkomsten zou geen recht doen aan de slachtoffers.”

Behalve het Functioneel Parket in Gent doet de Belgische Onderzoeksorgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor onderzoek naar de ware toedracht in de zaak.