Het Finse Ruukki (commerciële roepnaam voor Rautaruukki) is in Europa de grootste staalconcurrent van Arcelor Mittal en produceerde in 2011 ongeveer 2,2 miljoen ton. Veel van het door Ruukki geproduceerde staal betreft innovatieve en hoogwaardige producten die een speciale behandeling vragen bij laden, lossen en opslag. Allemaal elementen waaraan Wijngaard Natie aan het Albertdok tegemoet kon komen, onder meer met de in 2009 opgerichte All Weather Terminal en de nadien opgetrokken magazijnen waarin producten onder controle van temperatuur en/of vochtigheid kunnen worden opgeslagen.

Bij een plechtigheid op het Antwerpse stadhuis benadrukte de Antwerpse havenschepen Marc Van Peel het belang van de staaltrafiek voor de haven van Antwerpen. “Vorig jaar behandelden wij in de haven meer dan negen miljoen ton staal, waarmee we de Europese marktleider zijn. Deze positie willen wij graag behouden en versterken, omdat deze trafieken en de behandeling van staal een hoge toegevoegde waarde genereren. Wij zijn dan ook erg verheugd met de terugkeer van Ruukki naar onze haven”, stelde Van Peel.

Van Peel overhandigde daarop een beeldje van de buildrager, symbool voor de havenarbeider in de haven, aan Olli Hurskainen van Ruukki (foto).

In een reactie nadien verklaarde Olli Hurskainen, vice-president West-Europa, waarom zijn bedrijf Antwerpen opnieuw heeft verkozen als Europees distributiecentrum. “Eerst en vooral is er de All Weather Terminal die het mogelijk maakt onze producten in alle weerscondities te laden en te lossen. Deze terminal kan bovendien meer soorten producten verwerken (staal op platen, op rol, maar ook buizen en constructieonderdelen) dan die in Rotterdam. Toch is de belangrijkste reden voor onze terugkeer naar Antwerpen de betere transhipmentmogelijkheden. Van hieruit kunnen wij onze producten gemakkelijker en efficiënter vervoeren met alle transportmodi.”

Ruukki zal op weekbasis één tot twee schepen naar Antwerpen sturen en op jaarbasis zal het verhandelde volume ongeveer 230.000 ton bedragen. Het gaat om diverse handelingen. “Wij zullen het staal hier lossen, maar ook opslaan, sorteren en opnieuw afleveren. Samen met Thor Shipping & Transport gaan wij het staal hier ook versnijden, wat toegevoegde waarde creëert”, zegt Peter Van den Eynde van Wijngaard Natie. “De terugkeer van Ruukki is een opsteker en is een bevestiging van onze investering in de bouw van een weerterminal met een capaciteit van 10.000 ton in 2009. Maar ook het feit dat wij investeerden in een Decoil Center waarin staal kan worden afgerold, platgewalst en versneden werpt nu zijn vruchten af. Ook de faciliteiten om staal te drogen of om het op te slaan in gecontroleerde omstandigheden waren belangrijke argumenten.”

De behandeling en de verhandeling van het Finse staal zorgt voor 35 extra voltijdse jobs op de terminal van Wijngaard Natie.