Dit zegt ceo Boris Wenzel van DCT in een interview met onze Nederlandse collega’s van Nieuwsblad Transport dat afgelopen vrijdag in hun papieren editie verscheen.

De terminal is in 2007 geopend en richt zich tot nu toe vooral op de overslag van containers met lading voor of uit Polen. Volgens een recente studie van het Britse bureau OSC is het vervoer van containers uit China naar Poolse eindbestemmingen via Gdansk 20 tot 30% goedkoper dan via één van de hubs in West-Europa. Volgens Wenzel groeit de overslag van DCT dit jaar al met ruim 50% tot zo’n 700.000 teu.

Vanaf volgend jaar wil de terminal zich ook nadrukkelijk gaan richten op de transshipmentmarkt, containers uit met name het Verre Oosten die nu in noordwest-Europa uit deepseaschepen worden gelost en per feeder verder gaan naar ‘outports’ in Oost-Europa, Rusland en andere bestemmingen in het Baltische gebied. “Dat gaat om miljoenen containers per jaar. Daar willen wij minstens de helft van verwerken”, zegt Wenzel.

Hij wijst erop dat de terminal kan worden uitgebreid tot een capaciteit van vier miljoen teu per jaar. DCT bereikte in mei dit jaar een doorbraak met de komst van een Verre Oosten-dienst van Maersk Line, die sindsdien als enige deepseacarrier zijn allergrootste schepen (tot 15.550 teu) de Oostzee in stuurt. Wenzel zegt in gesprek te zijn met andere lijnen, maar wil geen namen noemen.