Volgens de havenautoriteiten is de daling in het containersegment het gevolg van het verlies van containertrafieken in het begin van het jaar als gevolg van sociale conflicten. De voorbije drie maanden zou de containertrafiek weer in de lift zitten. Over de eerste negen maanden werd 704.799 teu behandeld.

Sinds de maand mei zijn drie lijndiensten teruggekeerd naar de haven van Marseille en een vierde zit in de pijplijn. Daarnaast zijn ook verschillende nieuwe verladers zoals Maison du Monde, Mediaco en Mattel zich komen vestigen op de logistiekzones Distriport en Feuillane, wat er volgens de havenautoriteiten op wijst dat het vertrouwen in de haven weerkeert.

De sterk aan de staalindustrie gebonden conventionele lading ging er met 11% op achteruit tot bijna 1,5 miljoen ton.
Bij de brandstoffen was de trafiekgroei over de ganse lijn positief. LNG groeide met 35% tot 5,29 miljoen ton. LPG piekte met 30% tot ruim 1,6 miljoen ton. De trafiek van ruwe olie ging er met 2% op vooruit, maar de sluiting in april van de raffinaderij van Reichstett en de problemen bij LlyondellBasell in Berre bieden minder positieve vooruitzichten wat de import van ruwe olie voor de rest van het jaar betreft.

De volumes vloeibare bulk voor de chemie en de voedingsindustrie stegen met 3% tot ruim 2,6 miljoen ton, onder meer onder impuls van de biobrandstoffen en het heropstarten van de chemieproductie bij Arkema.
Bij de droge bulk zorgde het heropstarten van de hoogoven van ArcelorMittal in september wel voor een forse stijging (+35%) die maand, maar over de eerste negen maanden vertoont de trafiek een daling met 18% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De volumes droge bulk voor de voedingsindustrie maakten daarentegen een sprong met 24% tot 956.000 ton.

Het aantal passagiers bereikte bijna de drempel van twee miljoen dankzij een spectaculaire heropleving op de route naar Corsica (+31%) en een toename in het cruiseverkeer (+11%).