De werken die vandaag zijn gestart, betreffen de opruiming van de zone achter het Deurganckdok, waar de sluis zal worden opgebouwd, en andere voorbereidingen voor de effectieve bouw. Daarmee wordt officieel gestart op 21 november. De totale bouwtijd wordt geraamd op 53 maanden zodat de sluis in 2016 officieel in gebruik kan worden genomen. De kostprijs wordt geraamd op 340 miljoen euro.

De nieuwe sluis komt aan het einde van het Deurganckdok en zal de toegang verzekeren tot de dokken van het havengebied op de Linkerscheldeoever. Aan de kant van het dokkencomplex komt de nieuwe sluis uit op het Waaslandkanaal. Van daaruit heeft het scheepvaartverkeer dan snel toegang tot alle andere dokken op de Linkerscheldeoever: het Doeldok, het Verrebroekdok, het Vrasenedok en het Noorderlijke en Zuidelijke insteekdok. De Deurganckdoksluis wordt meteen, naast de Kallosluis, de tweede sluis die toegang geeft tot de Waaslandhaven.

Door zijn veel grotere afmetingen kan de Deurganckdoksluis, in tegenstelling tot de veel kleinere Kallosluis, de grootste zeeschepen verwerken. De sluis wordt met 500 m lengte en 68 m breedte de evenknie van de Berendrechtsluis op de rechteroever, maar zal toch de titel “grootste sluis van de wereld” mogen voeren. Deze titel dankt de sluis aan de veel grotere diepgang (-17,80 m TAW) tegenover -13,58 m TAW) voor de Berendrechtsluis.

De totale kostprijs voor de sluis bedraagt 340 miljoen euro, waarvan de Europese Investeringsbank (EIB) 50% voor zijn rekening neemt.

De Jan De Nul Group neemt de bouw op zich, in tijdelijke vereniging met de Koninklijke BAM groep (CEI-De Meyer en Betonac) en Eiffage (Herbosch-Kiere en Antwerpse Bouwwerken).