De prijzen op de spotmarkt voor Chinese exportlading naar Europa zijn nog altijd aan het dalen. Vorige week probeerden de rederijen de tarieven te verhogen naar zo’n 1.100 dollar all-in, maar de markt bleek niet bereid meer te betalen dan 800 tot 850 dollar per teu.

Uiteindelijk bedroeg het gemiddelde tarief 821 dollar per teu, wat 2,8% minder was dan de 845 dollar van de week ervoor. Volgens de Shanghai Shipping Exchange schommelt de bezettingsgraad van de schepen op dit vaargebied nog steeds rond de 90%. Verwacht wordt dat de boten in augustus volgeboekt zijn.

De tarieven voor Chinese export naar de Braziliaanse haven Santos konden wel worden verhoogd. Er kwam 249 dollar per teu bij. Ook de transporten naar de oostkust van de Verenigde Staten werden duurder. Daar wordt nu 3.113 dollar voor een 40’ container aangerekend, wat 79 dollar meer is dan de week ervoor.

Omdat ook de tarieven richting Oost- en West-Afrika een lichte stijging kenden, eindigde de Shanghai Containerised Freight Index (SCFI) 6 punten hoger op 1030,85.