“Het project moet door het gebruik van moderne technologie en best practices leiden tot het naadloos aansluiten van de shortseamodus op het internationaal vervoer”, beklemtoonde Belgisch staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe op de ‘Shortsea Conference’ die De Lloyd organiseert in de Spaanse havenstad Bilbao. Schouppe herinnerde er ook aan dat het Blue Belt-project gelanceerd werd op de informele Transportraad die in september van vorig jaar in Antwerpen plaatsvond.

De implementatie van het project werd toevertrouwd aan het European Maritime Safety Agency (EMSA), dat via SafeSeaNet over de nodige gegevens beschikt om de douane te informeren over het doen en laten van schepen die actief zijn op intra-Europese routes. In minder dan twaalf maanden werkte EMSA het project uit in overleg met DG Taxud en met de reders vertegenwoordigd in de Europese organisatie ECSA en het World Shipping Council (WSC). Ook de Europese havenvereniging ESPO werd recent ingeschakeld.

Op 2 mei gaat fase één van het pilootproject van start, die zal lopen tot eind juni. De tweede fase is voorzien van begin juli tot begin oktober, waarna nog voor het jaareinde een evaluatie zal volgen. Dan zal ook beslist worden hoe het verder moet met het project, waarbij 250 schepen van diverse rederijen zijn betrokken.