Daarbij moet de introductie van de zogeheten zeven vrijheidsrechten voor vrachtmaatschappijen zorgen voor een betere en efficiënte logistieke keten, aldus de VN-organisatie in een nieuwe aanbeveling.

Meer vrijheid

Bij de zevende vrijheidsrechten gaat het om het recht van airlines om betalende lading te vervoeren tussen twee vreemde staten zonder dat de ‘eigen’ staat, waar de luchtvaartmaatschappij is gevestigd, wordt aangedaan. De maatregel zou betekenen dat de wereld op vrachtgebied wordt geliberaliseerd. Momenteel zijn de meest liberale uitgangspunt nog de vijfde vrijheidsrechten, waar het beginpunt van een vrachtdienst nog steeds in het thuisland ligt.

De ICAO Council Aviation Recovery Task Force wil met de maatregel de beschikbare capaciteit op de beperkte mondiale vrachtvloot maximaal benutten nu een deel van de passagiersvliegtuigen door de lockdown nog steeds aan de grond staat.

Afrika

Het roept verder landen op om bestaande nachtrestricties en slotbeperkingen op te heffen voor vrachtvluchten en extra rechten toe te kennen aan vrachtmaatschappijen. In veel landen zoals in de EU en Latijns-Amerika zijn met het oog op de coronacrisis al flexibele regels ingevoerd om e aanvoer van noodzakelijke goederen vergemakkelijken. De ICAO wil nu vooral dat Afrikaanse staten snel zevende vrijheidsrechten introduceert, omdat het continent sterk afhankelijk is van luchtvrachtcapaciteit voor de aanvoer van vaccins.