Dat blijkt uit het jaarverslag van de Duitse luchtvaartgroep over 2020.

De vrachtdivisie was daarmee de enige winstgevende activiteit binnen het vliegconcern dat de totale omzet zag krimpen van 36,4 miljard naar 13,6 miljard euro. Vrachtdochter Lufthansa Cargo leverde daarvan 2,76 miljard euro, een toename van 11%, aldus de directie.

Lufthansa Cargo profiteerde tijdens de coronacrisis onder meer van een omvangrijke vrachtvloot, die nog voor bijna een derde bestaat uit oude MD11F’s, die KLM vanwege de hoge brandstof- en onderhoudskosten bijna vijf jaar geleden als onrendabel afstootte.

Uitstel

Bij Lufthansa Cargo zijn de freighters ondanks hun ouderdom tijdens de coronacrisis goud waard en is de uitfasering van de laatste vier MD11F’s, die aanvankelijk voor begin van dit jaar stond gepland, wederom uitgesteld. Daarnaast beschikt de Duitse vrachtvervoerder over een vloot van negen B777-200F, waaraan dit najaar een tiende wordt toegevoegd.

Het vrachtbedrijf is ook voor 50% aandeelhouder van vrachtvervoerder AeroLogic, dat over een vloot van 17 B777F’s beschikt. Dit vrachtbedrijf voert voor de andere aandeelhouder, DHL Express, expresvluchten uit vanuit Leipzig Airport.

Hoge beladingsgraad

Lufthansa Cargo kon door de grote omvang van de vrachtvloot het grote verlies aan belly-capaciteit grotendeels opvangen. In totaal leveren de freighters ruim 60% van de vrachtcapaciteit bij Lufthansa Cargo, maar door intensief gebruik en een hoge beladingsgraad van 70% (+8,4 procentpunt) daalde het aantal verkochte tonkilometers slechts met 30% vergeleken met 2019. Een tweede meevaller waren de sterk gestegen vrachttarieven waardoor de gemiddelde opbrengsten vorig jaar per tonkilometer met 55% stegen.