Dat concluderen Amerikaanse onderzoekers van de Chaddick Institute van de DePaul University. Zij wijzen er in een studie op dat Amazon, dat de vrachtvluchten uitvoert onder de merknaam PrimeAir,  in juni van dit jaar zijn vrachtvluchten al zal hebben verdubbeld naar 160 per dag vergeleken met een jaar geleden en daarmee al de overnight-markt (aflevertermijn van bestelling tot ontvangst binnen 24 uur) in Noord-Amerika kan bedienen.

Als dit groeitempo zich doorzet zal de webwinkel over anderhalf jaar over voldoende capaciteit beschikken om ook voor derden pakketten te gaan vervoeren in de wereld. Nu beperkt Amazon zich nog alleen tot het transport van eigen pakketten.

Die externe expresmarkt is nu nog geheel het domein van de grote koeriers UPS, DHL en FedEx, die met hun grote arsenaal van vrachtvliegtuigen een mondiaal expresnetwerk kunnen aanbieden. Aan die hegemonie komt voorlopig nog geen einde gezien de bescheiden omvang van de vrachtvloot van Amazon. Maar er moet straks wel rekening worden gehouden met een vierde aanbieder op die koeriersmarkt, onderstrepen de onderzoekers. De laatste keer dat er nog sprake was van een kwartet was in 2016 toen FedEx het Nederlandse TNT Express overnam.

Vrachtvloot

Amazon Air beschikt momenteel over een vrachtvloot van rond de 70 vrachtvliegtuigen, hoofdzakelijk B767F’s, die in Noord-Amerika worden ingezet. Daar komen binnenkort nog een zo’n tien freighters bij , aldus het Chaddick Institute. Daarnaast heeft Amazon recent nog een 11 B767-passagiersvliegtuigen van Delta and WestJet gekocht. Die toestellen zullen worden omgebouwd tot vrachtvliegtuigen en nog deels dit jaar de vrachtvloot versterken van Amazon Air.

In Europa zit Amazon ook niet stil en is het een samenwerking aangegaan met de ASL Ireland Airlines, dat ook de huisvervoerder is voor FedEx in Europa na de overname van TNT Airways. ASL voert sinds november van het vorig jaar met twee B737-800F’s nog op een bescheiden schaal expresvluchten voor Amazon in Europa vanuit de Duitse luchthavens van Keulen en Leipzig. Het gaat daarbij om totaal acht vluchten per dag die bestemmingen in Frankrijk (Parijs), Spanje (madrid en Barcelona) en Italië (Rome en Milaan) bedienen, maar de onderzoekers verwachten dat daar snel vluchten op de Benelux, het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Oost-Europa aan worden toegevoegd.

Schiphol

Vraag blijft nog hoe Amazon de netwerken van Noord-Amerika en Europa met elkaar zal verbinden op termijn. Uit het onderzoek blijkt dat de webwinkel nu onder meer gebruik maakt van vluchten tussen Chicago en Schiphol, maar dat ook de intercontinentale vrachtvluchten van DHL en UPS op respectievelijk op Leipzig Airport en Köln/Bonn Airport pakketten van Amazon ontvangen.

‘Er is hier nog duidelijk sprake van overlap’, aldus onderzoeksleider Joseph Schwieterman. Maar met twee vrachtvluchten per dag kan Amazon in de aan -en afvoerlijnen structuur brengen, stelt hij. Het ligt daarbij voor de hand dat de Amerikaanse webwinkel dan eerder gebruik gaat maken van de Duitse vrachthubs.

ASL

De onderzoekers verwachten verder dat ASL binnenkort al meer vrachtvluchten voor de Amerikaanse webwinkel gaan uitvoeren. Dat de vrachtmaatschappij recent een optie heeft genomen op 10 extra B737-800 conversies boven een oude order van tien, wordt in relatie gebracht met de groeiende ambities van Amazon in Europa.