Voor de Trans-atlantische vrachtdienst wordt gebruik gemaakt van een A330-200F’, die recent is overgenomen van Qatar Airways. Een tweede A330 zal medio maart volgen. In totaal heeft CMA CGM vier A330’s overgenomen van Qatar Airways. De vrachtvliegtuigen zullen worden ondergebracht bij het recent opgezette dochterbedrijf CMA CGM Air Cargo.

Air Belgium

De vrachtvluchten gaat CMA CGM niet zelf uitvoeren, maar uitbesteden aan het vijf jaar oude Air Belgium, dat met de vrachtvluchten voor het eerst actief wordt in luchtvrachtmarkt. Voor de vrachtverkoop in de wereld is verder general sales agent ECS aangesteld, ofschoon de meeste lading afkomstig zal zijn van Ceva Logistics, de expeditiedochter van CMA CGM. Voor dat vervoer is een zogeheten ruimte-afspraak gemaakt met zusterbedrijf CMA CGM Air Cargo.

Steeds meer expediteurs zoeken hun heil in eigen vrachtcharters nu er nog steeds een groot tekort is aan luchtvrachtcapaciteit in de wereld doordat een deel van de bellyruimte op passagiersvliegtuigen niet beschikbaar is door lock down. Zo heeft het Deense DSV deze week eigen vrachtvluchten geopend vanaf Luxemburg Airport op de Braziliaanse bestemming Sao Paulo en Johannesburg (Zuid-Afrika). Voor de Noord-Amerikaanse markt zal er tevens vanaf maart een charterdienst komen tussen Chicago en Shanghai, aldus DSV.

Inhuren

De grote vraag naar vrachtvliegtuigen is ook de reden dat Air Canada heeft besloten om weer vrachtvliegtuigen in te huren. DHL Express heeft intussen vliegtuigen van de Duitse chartermaatschappij Condor ingehuurd om pakjes te vliegen binnen Europa. Het gaat daarbij om passagiersvliegtuigen met hoofdzakelijk vracht aan boord. Deze week maakte de Nederlandse luchtvaartondernemer Peter Scholten bekend met ATC-NL een nieuwe Nederlandse vrachtmaatschappij op te zetten. Ook hij wil inspelen op het nijpend tekort aan vrachtcapaciteit in de markt door het aan de grond houden van veel belly-ruimte.

Lees ook: CMA CGM koopt vier vliegtuigen voor eigen luchtvrachtdivisie