Veel plezier heeft de Nederlandse vrachtmaatschappij destijds niet gehad van de PH-MPQ. Na de volledige overname van Martinair was de vrachtjumbo meer een last dan een lust en werd het vliegtuig samen met zustervliegtuig PH-MPP tussen 2010 tot 2013 verhuurd aan Air Cargo Germany. Na het bankroet van die Duitse maatschappij werden de twee vrachtjumbo’s geparkeerd op de Spaanse luchthaven Teruel.

KLM was intussen bezig de vrachtvloot van Martinair te halveren, en als onderdeel van die reorganisatie werden ook tientallen miljoenen euro afgeschreven op de vrachtjumbo’s in Teruel. Het leasecontract van de Amerikaanse eigenaar AirCastle werd afgekocht. De reden voor die overname was dat in de huurovereenkomst de verplichting was opgenomen dat de vrachtvliegtuigen bij het aflopen van de leaseperiode weer in een luchtwaardige conditie moesten worden afgeleverd bij de eigenaar.

Rentree

Na vijf jaar verblijf aan de grond was het daardoor goedkoper die verplichting af te kopen. Lange tijd was het dan ook de verwachting dat de PH-MPQ in Spanje zijn laatste rustplaats zou vinden en zou worden gesloopt voor vliegtuigonderdelen.

Niet dus. In het voorjaar van 2018 was de PH-MPQ plotseling weer springlevend, om zijn rentree te maken in de markt voor de Wit-Russische vrachtvervoerder Rubystar Airways als EW-511TQ. Als eigenaar stond daarbij niet langer KLM/Martinair in de boeken, maar Aquiline International uit Dubai. Sinds mei 2020 haalt de EW-511TQ onder meer mondmaskers op uit China voor diverse maatschappijen. Daartoe is de witte B747 voorzien van de sticker ‘Covid-19 Freighter’. Afgelopen november kwam de Martinair-kist in dienst bij Longtail. Voorlopig heeft de motorschade voor dat nieuwe avontuur nu een stokje gestoken.