Blijkens het bedrijfsplan, dat inmiddels als onderdeel van de vergunningaanvraag is ingediend bij de Nederlandse luchtvaartautoriteiten van het ministerie van Infrastructuur,  moet het initiatief in de eerste jaren zo’n 100 tot 125 banen opleveren op Schiphol. Uiteindelijk wordt uitgegaan van een vrachtmaatschappij met zo’n tien vrachtvliegtuigen.

45.000 ton

Scholten, die onder meer wordt bijgestaan door Frank de Jong (ex-KLM en Martinair Cargo), is meerderheidsaandeelhouder in ATC-NL en gaat zijn vrachtvliegtuigen huren bij het leasingbedrijf Aerotranscargo FZE  uit de Verenigde Arabische Emiraten. Hij wil deze zomer beginnen met diensten op onder meer China, Hong Kong en de VS met twee B747-400F’s.

In het eerste bedrijfsjaar wordt daarbij gemikt op een volume van 45.000 ton. Het gaat daarbij onder meer om e-commerce, perishables en farmaceutica. Binnen twee jaar wordt de vloot opgeschaald naar vier B747-400F’s. Uiteindelijk wordt uitgegaan van een vlootomvang van tien freighters, waarbij het management na 2024 hoofdzakelijk energiezuinige en geluidsarme B777F’s en B747-8F’s wil inzetten.

Netwerkkwaliteit

Scholten, die onder meer 15 jaar toppositie heeft bekleed bij Martinair Cargo, voorziet voor de vrachtmaatschappij ‘goede marktkansen’. Hij is er tevens van overtuigd dat de nieuwe cargo-airline een belangrijke aanvulling is voor de internationale concurrentiepositie van Schiphol, dat op het gebied van vrachtvluchten nu sterk afhankelijk is van buitenlandse vrachtmaatschappijen.

‘Dat is niet goed voor de netwerkkwaliteit van de luchthaven. Daarvoor is een vrachtmaatschappij nodig met Nederlandse wortels en management’, onderstreept hij. ‘Ik spreek veel verladers en expediteurs en daar hoor ik telkens weer dat de markt van vrachtvluchten hoofdzakelijk door buitenlandse aanbieders wordt beheerst. Dat wordt door veel partijen niet als een ideale situatie gezien en dan druk ik mij diplomatiek uit. Ik wil dan ook met ATC-NL op die vraag inspelen.’

Structurele verandering

Scholten gelooft tevens dat de Nederlandse luchtvaartsector kleiner uit de coronacrisis zal komen, wat zich nu al vertaalt in een tekort aan vrachtcapaciteit op Schiphol vanwege de terugval in belly. ‘We zien een structurele verandering in de markt, die minder afhankelijk zal zijn van capaciteit op passagiersvluchten, maar de komende jaren sterk leunt op vrachtvliegtuigen. Een deel van de passagiersvluchten is immers weggevallen. Er zijn amper passagiers, maar er is wel heel veel vracht.’