Het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol halveerde daarbij naar 227.304, terwijl het vrachtvolume nog de minste averij opliep met een daling van 8,2% naar 1,44 miljoen ton.

De omzet (netto) daalde op jaarbasis met 57% naar 688 miljoen euro. Door de gedaalde inkomsten heeft de luchthaven vorig jaar al flink gesneden in zijn kosten. Zo werden de totale bedrijfslasten met 20% verlaagd door het afschalen van activiteiten en het nemen van kostenbesparende maatregelen. De luchthaven heeft tevens het management met een kwart gereduceerd en  investeringsuitgaven herzien. Zo zijn de uitgaven voor investeringsprojecten met 25% verlaagd.

Loonsubsidie

Ook deed Schiphol een beroep op loonsubsidieregelingen van de overheid. Daarmee was 112 miljoen euro gemoeid. Verdere overheidssteun is volgens de luchthavenuitbater niet verleend. Om over voldoende liquiditeit te beschikken heeft Schiphol voor een bedrag van ruim 2,2 miljard euro aan obligaties uitgegeven en andere kredietfaciliteiten geregeld.

Topman Dick Benschop van Schiphol wijst erop dat nationale en internationale samenwerking tussen overheden, luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties nodig is om veilig en verantwoord reizen mogelijk te maken. ‘Wij bevinden ons momenteel in een lockdown, maar de algemene vooruitzichten voor 2021 zijn positief, hoewel er sprake is van grote onzekerheden’, laat hij weten in een reactie.

Lelystad Airport

Schiphol, dat ook eigenaar is van Rotterdam Airport en Eindhoven Airport, benadrukt tijdens de jaarcijfers dat de opening van Lelystad Airport gepland staat voor november dit jaar. Daarbij wordt wel de kanttekening gemaakt dat de opening nog moet worden goedgekeurd door De Tweede Kamer.