De Franse rederij zet daarmee een nieuwe stap in de vorig jaar in gang gezette strategie om een eigen luchtvrachtdivisie te ontwikkelen.

De eerste stap werd in september van het vorig jaar jaar genomen via de aankoop van een belang van 30% in de eveneens Franse Groupe Dubreuil Aero. Dat vliegt met de merken Air Caraibes- en French Bee voornamelijk tussen het vasteland van Frankrijk en overzeese Franse gebieden. De rederij zei daarmee vooral meer expertise in het luchtvrachtvervoer te willen verwerven.

Logistieke diensten

Topman Rodolphe Saadé noemt de aanschaf van de gemiddeld zes jaar oude vrachtvliegtuigen (payload 60 ton)  ‘een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van onze logistieke diensten’.  Hij wijst er verder op dat CMA CGM met de vrachtvliegtuigen een antwoord biedt ‘op de groeiende vraag van klanten voor flexibele logistieke oplossingen’. De acquisitie komt op een moment dat de prijzen in het luchtvrachtvervoer net als in het containervervoer tot ongekende hoogten zijn opgelopen door het gebrek aan belly-capaciteit in de markt.