Het was de tijd dat KLM leidend werd in de internationale luchtvrachtmarkt met de introductie van industriële verticals om complete en geïntegreerde transportketens op te zetten zoals dat alk gebeurde bij de de expresvervoerders FedEx, UPS en DHL. Zo werd geïnvesteerd in een eigen afhandelingsdochter CSC en ook een fijnmazig truck-en vluchtnetwerk in Europa opgezet. KLM kocht ook vrachtjumbo’s.  En nam een belang in Northwest Airlines, de enige Amerikaanse maatschappij met freighters nadat de koop van vrachtmaatschappij Flying Tigers was mislukt.

Dreigende boycot

Er waren ook plannen om samen op te trekken met TNT Express en ook rechtstreeks de verladers te bedienen zonder de tussenkomst van de expediteurs. Een plan dat uiteindelijk onbegrip, en de woede van de mondiale expeditie opleverde. Een  dreigende boycot van KLM Cargo door de grote spelers in de luchtvrachtexpeditie leidde uiteindelijk tot het schrappen van het laatste plan.

In vele aspecten was Grin en KLM Cargo zijn tijd vooruit. Een koerswijziging door de top van KLM en het vertrek van Ancher zorgden er later voor dat er van zijn vrachtplannen niet veel is terecht gekomen in Nederland en veel ondersteunende activiteiten, zoals afhandelaar CSC werden afgestoten.

Lucht voor vracht

Grin was ook mede-oprichter van brancheorganisatie ACN, waar zijn ideeën over een geïntegreerde belangenorganisatie waarin alle sectoren zijn vertegenwoordigd, werden gerealiseerd. Ook zette hij het belang van luchtvracht op Schiphol voor het eerst op de politieke kaart in het manifest ‘Lucht voor Vracht’ na het dreigende nachtverbod voor vrachtvluchten op Schiphol.

Vice-voorzitter Gert-Jan Hermelink van de ATAN, de voorloper van ACN, roemt op de website van de brancheorganisatie de markante persoonlijkheid, visionaire denkkracht en humor van Grin. ‘Hierdoor was hij niet alleen in staat om ver in de toekomst te kijken, maar ook mensen voor zijn soms onnavolgbare ideeën te winnen. Wij zijn hem hiervoor veel dank verschuldigd.’

Ook de Canadese oud-topmanager Stan Wraight van KLM Cargo roemde deze week de ideeën van Boubby Grin in de internationale vakmedia. ‘Wij begrepen er destijds vaak niets van maar uiteindelijk wist je dat Boubby gelijk had.’