Dat stelt analist Clive Data Services in zijn meest recente marktrapport over de eerste maand van het jaar. Clive spreekt daarin van een beladingsgraad van de 66% over de gehele maand januari, zo’n 9 procentpunt hoger dan een jaar geleden. De benuttingsgraad over de laatste twee weken lag daarbij zelfs 10 tot 15 procentpunt hoger dan in de vergelijkbare weken in 2020.

Exceptioneel

Algemeen directeur Niall van de Wouw van Clive wijst er op dat de exceptioneel hoge beladingsgraad niet zo verrassend is als gekeken wordt naar de sterke veranderende dynamiek in de luchtvrachtsector, dat het moet stellen met aanzienlijk minder belly-capaciteit door de coronacrisis. Dat betekent volgens hem niet dat het voor vrachtmaatschappijen makkelijk geld verdienen is. ‘De markt is erg veeleisend, en het landschap verandert continu door de coronacrisis. De airlines moeten vliegen op zicht, want je weet nooit wat er om de hoek op ze staat te wachten.’

Hij verwijst daarbij naar de nieuwe maatregelen die onlangs bijna de vrachtvloot van KLM dwong aan de grond te blijven. Van der Wouw: ‘Wij krijgen van sommige vervoerders ook te horen dat zij hun klanten geen capaciteitsgaranties hebben kunnen geven voor januari en februari. Dat laat zien hoe vol de vluchten zitten.’ Andere maatschappijen melden aan hem dat de vrachtvliegtuigen qua beladingsgraad op het niveau van de november liggen, wat de drukste maand van het jaar is in de aanloop naar Kerstmis en Nieuwjaar.

Hij wijst er verder op dat op Trans-atlantische routes tussen Noord-Amerika en Europa de beladingsgraad in januari zelfs hoger lag dan in november (88%) en december (76%).