Die ingreep was nodig omdat het nauwelijks 20 jaar oude conglomeraat er sinds 2017 maar niet in slaagt de schuldenberg, die geschat wordt op 75 tot 80 miljard, af te bouwen na agressieve overnames met geleend geld in onder meer de transportsector.

Tip Trailer

Het bedrijf raakte recent de mondiale vrachtafhandelaar Swissport kwijt aan de schuldeisers en eerder moest het het Nederlandse leasingbedrijf TIP Trailer Services al verkopen. Het logistiek bezit bestaat onder meer nog uit de Duitse vrachtluchthaven Frankfurt-Hahn, de Chinese vrachtmaatschappij MyCargo Airlines. Via een dochterbedrijf in Singapore is het ook nog eigenaar van het overslagbedrijf CWT Sitos in de Amsterdamse haven. Pogingen van de voormalige Nederlandse eigenaren om het havenbedrijf terug te kopen, mislukten in 2019.

De directie van HNA kwam in het afgelopen weekend verder met de onheilstijding dat ‘aandeelhouders en andere gerelateerde partijen’ bij de drie dochterondernemingen (Hainan Airlines, HNA Infrastructure and CCOOP) rond de 10 miljard dollar hadden verduisterd.

Paniek

Daardoor ontstond maandagochtend paniek op de beurs van Shanghai waarbij de aandelen van vlaggeschip Hainan Airlines, HNA Innovation, CCOOP Group, HNA Technology en Bohai Leasing tussen de 5% tot 10% van de beurswaarde verloren. Bij een verlies van meer dan 10% wordt de handel in aandelen stopgezet op de Chinese beurs.