Daarbij schommelden de aantallen sterk met een piek in de maand juni toen er zo’n honderd passagiersvliegtuigen zonder stoelen, maar met vracht rond vlogen. Aan het eind van het jaar lag het aantal op 90.

Cirium vond verder dat het vooral A330s (49) en B777s (45) zijn die worden omgebouwd om alleen vracht te vliegen. Daarbij waren de koplopers China Eastern Airlines met 14 A330’s, Lufthansa (10 A330’s) en Emirates (10 B777-300ER’s). KLM komt in deze top niet voor. Opvallend daarbij is dat vooral Chinese luchtvaartmaatschappijen de stoelen uit de vliegtuigen hebben verwijderd. Rond een kwart van de zogeheten ‘Cabin Cargo’-vloot was in eigendom van Chinese vervoerders, aldus Cirium.

17 ton extra

De ombouw leverde Emirates op de B777 rond de 17 ton (132 kubieke meter) aan extra capaciteit op. Daarbij komt nog eens de belly-capaciteit (40 tot 50 ton) die door het ontbreken van bagage maximaal kan worden benut voor het vrachtvervoer. Overigens heeft Emirates alleen de stoelen uit de ‘economy-class’ (305 stuks) gesloopt en de luxueuze ‘first class’ en ‘business class’ ongemoeid gelaten.

Cirium verwacht niet dat de trend met deze ‘passagiers-freighters’ lang zal doorzetten. Airlines kijken hoe vracht zo kostenefficiënt kan worden vervoerd en dan zijn de passagiersvluchten zonder stoelen duur vergeleken met de inzet van vrachtvliegtuigen. Niet alleen moet het laden en lossen handmatig gebeuren en is daarom tijdrovend, maar zijn de cabines niet geschikt voor containers of pallets, wat het onmogelijk maakt zendingen te consolideren. Daarnaast blijft de payload in vergelijking met de vrachtvliegtuigen beperkt.