Dat zijn de hoofdconclusies van ‘verkenner’ en oud-staatssecretaris Pieter van Geel (CDA) in het advies over de toekomst van de luchthaven tot 2030, dat hij heeft uitgebracht aan de provincie Limburg, eigenaar van de luchthaven.

Toekomstkansen

Van Geel deed op verzoek van de provincie onderzoek naar de toekomstkansen van MAA, waar de overlast voor de omgeving moet worden beperkt. De verkenner sprak met voor- en tegenstanders van het vliegveld.

De oud CDA-bestuurder ziet in het eindrapport vooral kansen voor MAA als vrachtvliegveld. Hij is er in dat kader voorstander van dat MAA de hele start- en landingsbaan van 2750 meter kan gaan gebruiken, want dat maakt het vliegveld aantrekkelijker voor intercontinentale vrachtvluchten. Momenteel mag de luchthaven 2500 meter van de baan benutten.

Werkgelegenheid

Volgens Van Geel is het ‘realistisch’ om uit te gaan van een groei van het vrachtverkeer van 200.000 tot 290.000 ton in 2030. Het volume op MAA groeide de laatste jaren al sterk en steeg vorig jaar naar bijna 140.000 ton. Hij stelt verder dat vracht voor relatief meer werkgelegenheid en toegevoegde economische waarde zorgt dan het passagiersvervoer.

Eerder kwam het onderzoeksbureau Ecorys in een vooronderzoek tot de conclusie dat MAA de vrachtoverslag kon verdubbelen naar bijna 300.000 ton in 2030. Daarmee zou MAA op vrachtgebied in de EU bij de top-15 gaan behoren. Ook het recent gepresenteerde maatschappelijk kosten-baten-onderzoek van de tegenstanders van de luchthaven zag maatschappelijke winst voor MAA als vrachtvliegveld in vergelijking met de huidige situatie.

Omgeving ontlasten

Van Geel stelt verder dat MAA groei moet gaan verdienen door de omgeving te ontlasten. Dat kan door de huidige openingstijd te verschuiven van 6 uur naar 7 uur in de ochtend. Andere mogelijke maatregelen zijn het weren van de meest luidruchtige vliegtuigen, een betere verdeling van de vluchten over de dag en het uitkopen van omwonenden in combinatie met een betere isolatie van de woningen.

Voor het opkopen van woningen, de sloop en de woningisolatie pleit Van Geel voor het opzetten van een fonds van 10 miljoen euro. Dat geld kan mede worden gebruikt voor financiële compensatie vanwege de waardevermindering van de huizen en het vergoeden van verhuiskosten.