Dat laten de laatste vrachtstatistieken van de Nederlandse vrachtanalist WorldACD zien. Op de belangrijkste intercontinentale markten slonk de belly-capaciteit met ruim 50% en steeg de geboden vrachtruimte op vrachtvliegtuigen met 6%. Die trend zal zich dit jaar volgens luchtvrachtexperts verder doorzetten aangezien het passagiersvervoer door de aanhoudende pandemie nauwelijks zal herstellen.

Prijsstijgingen

Volgens WorldACD nam de vraag naar luchtvrachtruimte vorig jaar met 15% wel af, maar zorgde de forse daling van de belly-capaciteit voor gemiddelde prijsstijgingen van 66% bij de general cargo, 46% bij  special cargo en 43% voor expreszendingen.

In de Nederlandse luchtvrachtmarkt steeg de capaciteit op vrachtvliegtuigen met bijna 20%, laten de cijfers van WorldACD zien, terwijl het vervoer op passagiersvliegtuigen met 42% afnam. Die sterke toename van het freightervervoer werd in andere belangrijke luchtvrachtmarkten niet gehaald. Zo kromp in Duitsland, de belangrijkste luchtvrachtmarkt van Europa, de beschikbare capaciteit op freighters met 3%, terwijl het verlies aan belly-capaciteit (-60%) veel groter was dan in de Nederlandse markt.

Hong Kong

Op de Amerikaanse luchtvrachtmarkt verloor de passagiersvloot qua vervoerd volume bijna 50% vergeleken met 2019, terwijl de freighters het vervoer met 7% zagen toenemen. In het grootste overslagpunt van het Verre Oosten, Hong Kong, bleef de opmars van de freighters bescheiden met een toename van 4% in het totale uitgaande tonnage, aldus WorldACD. Daarentegen verloor de ‘belly’  twee derde van het vrachtvervoer.