De Duitse expediteur heeft onlangs voor het intercontinentaal luchtvrachtvervoer tussen Noord-Amerika, Europa en Azië rond de 43 chartervluchten in de week ingekocht. De verwachting is dat de Duitsers nog meer capaciteit zullen inkopen dit jaar afhankelijk van de vraag tussen onder meer China and Europa.

National

Voor de eerste nieuwe intercontinentale route (Chicago, München, Tokio-Narita en Seoul) heeft Schenker capaciteit (400 ton in de week) ingehuurd bij het Amerikaanse National Airlines. Eind februari komt daar een tweede vrachtdienst bij vanaf München naar Chennai en Chicago met een capaciteit van 300 ton per week. Voor beide routes zijn chartercontracten aangegaan met een looptijd van een jaar, meldt de expediteur.

De nieuwe diensten zijn een aanvulling op bestaande zogeheten blocked space-overeenkomsten, waarbij Schenker een deel van de capaciteit op een vrachtvlucht heeft gereserveerd.

Hoge vraag

DB Schenker nam voor de coronacrisis nauwelijks charters af en was sterk afhankelijk van de vrachtcapaciteit op passagiersvliegtuigen. Zo werden er over het boekjaar 2019 slechts 210 vrachtvluchten ingehuurd. Dat veranderde sterk vorig jaar toen de Duitse expediteur dat aantal vertienvoudigd naar 2100. Voor dit jaar wordt een vergelijkbare hoge vraag verwacht, stelt de expediteur.

DB Schenker werkt bij de inkoop van zijn chartervluchten nauw samen met het Amerikaanse National Airlines, maar heeft volgens onbevestigde berichten ook overeenkomsten met AirBridgeCargo en Cargolux.