Nog eens vijf van de AN124’s moeten aan het eind van deze week weer in de lucht zijn, verwacht de vrachtmaatschappij. Daarmee zou er een einde komen aan het gebrek aan capaciteit voor zware luchtvrachtzendingen in de markt. De AN124, heeft een payload van ruim 150 ton en is ook geschikt om grote zendingen zoals turbines voor energiecentrales en vliegtuigonderdelen voor de luchtvaartindustrie mee te nemen.

Noodlanding

De vrachtmaatschappij hield sinds november van het vorig jaar zijn complete vloot van 12 An124’s aan de grond nadat een vrachtvliegtuig een noodlanding moest maken in China door een geëxplodeerde motor.

Checks zijn inmiddels de laatste maanden uitgevoerd aan alle motoren van de An124’s. Volgens Volga Dnepr stond veiligheid voorop bij het besluit om alle vrachtvliegtuigen aan de grond te houden. Dat kostte veel geld en de maatschappij heeft veel klanten teleur moeten stellen.

Een deel kon nog worden bediend met B747-400F’s van zustermaatschappij AirBridgeCargo, maar vooral vliegtuigonderdelen konden niet worden gevlogen. Daarvoor was er geen alternatief voor de AN124, aldus Volga Dnepr.