Dat meldt het FD op basis van gesprekken met insiders. Er zouden al twee deadlines zijn gemist en er wordt rekening mee gehouden dat er bij de presentatie van de jaarcijfers van de luchtvaartgroep op 18 februari van dit jaar nog geen akkoord ligt tussen de twee landen.

Eerder kreeg KLM al een bedrag van 3,4 miljard aan steun van Nederland en Air France 7 miljard van Frankrijk. Partijen voelen zich volgens de krant tot elkaar veroordeeld, maar Nederland houdt vast dat een volgende steunbedrag uit Den Haag alleen bij KLM belandt, terwijl Parijs vindt dat beide landen het geld moeten overmaken aan de beursgenoteerde holding van het luchtvaartbedrijf. Dat moet dan gebeuren via een claimemissie.

Claimemissie

Het Nederlandse onderhandelingsteam voelt daar niets voor, en houdt vast aan de lijn van CDA-minister Wopke Hoekstra (Financiën). De bewindsman zei vorig jaar april bij het eerste steunpakket dat het geld van de Nederlandse belastingbetaler enkel ten goede mag komen aan de KLM.

Het probleem voor Hoekstra is wel dat als Parijs besluit om alleen via een claimemissie de kapitaalpositie van te holding te versterken het Nederlands belang (14%) aanzienlijk verwatert en daarmee de zeggenschap. van Nederland bij Air France- KLM. Hoekstra kocht in 2019 juist voor een bedrag van 775 miljoen euro extra aandelen  binnen de groep om invloed te kopen in de holding. Hetzelfde percentage had ook Frankrijk.

Negatief eigen vermogen

Het noodlijdende luchtvaartbedrijf verkeert door de eerdere kapitaalinjectie nog niet in acute geldproblemen. KLM kreeg via de NOW-regeling tevens al honderden miljoenen aan loonsteun, het hoogste bedrag dat een Nederlands bedrijf ontving uit die pot vorig jaar.

Het luchtvaartbedrijf wil met een nieuwe kapitaalinjectie vooral financieel weerbaarder worden gelet op het eigen negatief vermogen van 4,7 miljard euro. Daarnaast is er met de recente lock-downs in de wereld geen zicht op een snel herstel van het passagiersvervoer.