De B767-300’s worden verkocht aan de Amerikaanse leasemaatschappij Cargo Aircraft Management en vervolgens in Israël omgebouwd tot freighters. Air Canada huurt ze dan via een lease-back constructie terug. Het is de bedoeling dat de vrachtvliegtuigen dit najaar de eerste vrachtvluchten zal uitvoeren voor de Canadese luchtvaartmaatschappij.

De B767 heeft een vrachtcapaciteit van zestig ton en wordt vooral gebruikt door pakketvervoerders. Zo heeft Amazon Air rond de zeventig B767’s in dienst.

Capaciteitstekort

Air Canada  beschikte lange tijd over een eigen vloot van MD-11 freighters, maar stootte die af om zich volledig te richten op de markt van belly-vracht. Het is nu een van de eerste airlines die een rentree maakt in de freighter-markt nadat de coronacrisis de belly-capaciteit op passagiersvliegtuigen sterk heeft gereduceerd.

De verwachting is dat meer maatschappijen in de freightermarkt zullen stappen. Zo kondigde het Taiwanese Eva Air aan een bestelling van B777-passagiersvliegtuigen deels om te zetten in vrachtvliegtuigen. Verder verwachten analisten in de loop van dit jaar ook de komst van nieuwe vrachtmaatschappijen door het grote tekort aan maindeck-capaciteit.