De geschatte waarde van de order wordt door experts geschat op twee miljard euro. De eerste B777F’s zullen in 2022 de vloot van DHL, dat al over tien B777’s beschikt , versterken.

De B777F wordt met een vrachtcapaciteit van 100 ton en 20% lager brandstofgebruik vergeleken met de B747-400F, steeds meer het werkpaard binnen de internationale luchtvrachtsector. Een ander voordeel voor de grotere B777 is dat minder tussenstops nodig zijn op de langere routes en daarmee landingsgelden worden uitgespaard, aldus DHL Express.

Al 500 B777F’s zijn er de laatste jaren afgeleverd door Boeing.

Laatste vrachtjumbo’s

Atlas Air Worldwide heeft intussen vier nieuwe B747-8F’s besteld bij Boeing. Het zijn de laatste vrachtjumbo;’s die door de Amerikaanse vliegtuigfabrikant zullen worden gebouwd aangezien de productie van dit type vliegtuig in 2022 zal worden stopgezet. De vier vrachtjumbo’s zullen worden afgeleverd tussen mei en oktober 2022. De B747-8F heeft een maximale payload van 137,7 ton, ruim 20% meer dan de B747-400F’s.

Atlas is de grootste afnemer van de vrachtjumbo in de wereld met in totaal zo’n 50 freighters, waaronder 10 B747-8Fs, 34 B747-400Fs en vier zogeheten Large Cargo Freighters (LCFs).