Doordat Luik Airport en Leipzig Airport zich hoofdzakelijk richten op vrachtvluchten en het pakketvervoer hebben zij geen last gehad van het aan de grond houden van passagiersvluchten door de pandemie. De Belgische luchthaven zag daarbij het aantal vrachtvluchten, mede door het noodtransport van beschermende medische kleding tijdens de eerste corona-epidemie vorig jaar, stijgen met bijna 11% naar 34.264 vluchten.

Luchthaven-directeur Luc Partoune van Luik Airport zegt dat er vorig jaar door de coronacrisis een grote druk was op de vrachtvluchten. Het ging daarbij niet alleen om chartervluchten met de noodzakelijke medische goederen, maar ook om extra e-commerce vluchten doordat de online-bestellingen sterk toenamen. Zo steeg het afgehandeld aantal pakketten van 320 miljoen in 2019 naar een half miljard in 2020.

Keulen

Ook de Duitse luchthaven van Keulen/Bonn liet over 2020 groeicijfers zien. De luchthaven herbergt de Europese hub van de Amerikaanse expresvervoerder UPS en zag het vrachtvolume met 6% stijgen in 2020 naar 863.000 ton. Over de laatste maand van het jaar werd daarbij 87.000 ton aan lading overgeslagen, een nieuw maandrecord voor de luchthaven.