Na het vertrek van Maaike van der Windt, hoofd Aviation Marketing, Cargo and Customer Experience in oktober en het opheffen van de divisie blijkt nu ook haar beoogde opvolgster, Miriam Hoekstra-van der Deen, met ingang van 1 maart van dit jaar de biezen te pakken en gebruik te maken van de vertrekregeling die de directie heeft aangeboden om het management met 25% in te krimpen.

Hoekstra zou leiding geven aan het cluster Airport Operations, het nieuwe tehuis voor het vrachtteam van de luchthaven. De rol van Hoekstra wordt nu vanaf 1 maart van dit jaar overgenomen door Patricia Vitalis.

Kopstukken

Wat er nog precies van dat oude vrachtteam van Schiphol over is, blijkt inmiddels onduidelijk. Twee kopstukken bij het vrachtmanagement, Bart Pouwels en Ferry van der Ent, blijken volgens goed ingevoerde bronnen op de luchthaven ook met een vertrekregeling op zak vertrokken bij de luchthaven. Bart Pouwels was daarbij na het vertrek van vrachtbaas Jonas van Stekelenburg in 2017 de laatste senior vrachtmanager van de luchthaven. Van der Ent was onder meer gedetacheerd bij luchtvrachtkoepel ACN.

Volgens insiders op Schiphol is met het vertrek van deze twee ervaren managers het complete vrachtteam van de in 2015 gepensioneerde vrachtdirecteur Enno Osinga inmiddels verdwenen. Osinga werd destijds nog opgevolgd door Jonas van Stekelenburg, die de laatste onafhankelijk vrachtdirecteur was van de Schiphol Group. Twee jaar na zijn aantreden werd de positie door voormalig Schiphol-directeur Jos Nijhuis opgeheven en het vrachtteam ondergebracht bij de divisie airline-marketing, die inmiddels als onderdeel van de lopende reorganisatie ook is verdwenen.

Bezorgdheid

Door de coronacrisis zijn de inkomsten van de luchthaven scherp gedaald en moet Schiphol de tering naar de nering zetten. Vreemd is wel dat de sanering van het management ook de vrachtactiviteiten treft. De vrachtsector is de enige bedrijfstak op Schiphol die nog goed draait en waar het aantal vrachtvluchten vorig jaar met bijna 65% steeg naar een record van 21.429 vluchten. Over november, de laatste geregistreerde maand van 2020, was er zelfs sprake van een verdubbeling.

Luchtvrachtorganisatie ACN spreekt in een eerste reactie dan ook zijn bezorgdheid uit over het verder verdwijnen van vrachtkennis binnen de luchthavengroep, gelet op het groeiende belang van de vrachtsector voor Schiphol.