Hoewel de luchtvaartmaatschappij in financieel zwaar weer zit, waarbij er alleen nog maar geld verdiend wordt met vrachtvluchten, is er geen extra steun vanuit de overheid om de transporten mogelijk te maken, vertelt Kuijn. ‘De grote uitdaging is dat we niet weten waar we ons op moeten voorbereiden. Timing en de bijbehorende volumes zijn nu nog onbekend. Maar het gaat wel om hoge volumes bovenop onze reguliere operatie. Ook de specifieke eisen van een transport, zoals temperatuur, handling en veiligheid zijn nog niet bekend. Terwijl de hele wereld meekijkt.’

Temperatuur

De WHO schat dat 50% van de vaccins wereldwijd misschien wel weggegooid moet worden, omdat de temperatuur in de supply chains niet goed geregeld is. Kuijn: ‘Het is onze taak om dat te minimaliseren. KLM zal daarom volgende maand een gekoelde opslag openen, specifiek voor de vaccins. We hebben zo’n 10-20% marktaandeel in het pharma-vervoer op onze routes, we zullen ook ongeveer dat percentage van het vaccin transporteren op die routes. Het is een competitieve markt, maar iedere airline zal zijn deel moeten bijdragen om de verwachte 7 miljard wereldwijde vaccins te vervoeren.’

Er kunnen zo’n 800.000 vaccins in een standaard 747-freighter meegenomen worden, vertelde Yulia Celetaria, Healthcare Director Global bij Volga-Dnepr Group, tijdens de conferentie. ‘Maar we zijn wel afhankelijk van de productie van de farmaceuticals. Diverse luchthavens zullen problemen hebben om dergelijke grote volumes af te handelen. Dus we zijn in gesprek met Boeing om meer droog ijs in het vliegtuig mee te kunnen nemen, zodat de temperatuur gecontroleerde handling op de luchthaven wat flexibeler wordt. Zo zijn er hubs met lage winterse temperaturen, maar ook hubs met hoge zomerse temperaturen. Daar moeten we rekening mee houden.’

Voldoende containers

De vaccin-transporten zullen de komende twee jaar de belangrijkste opdracht voor de Russische airline zijn, verwacht ze.  ‘We moeten er wel voor zorgen dat er voldoende geschikte containers beschikbaar zijn, dus we hebben de fabrikanten gevraagd om hun productie op te voeren. Maar het is ook belangrijk dat de vaccin-producenten duidelijke richtlijnen voor de transporten delen, die zijn nu nog niet altijd beschikbaar.’

Ze verwacht weinig problemen om voldoende vaccins mee te nemen op de vaste routes. ‘Maar we hebben niet altijd directe vluchten naar sommige plekken, zoals derdewereldlanden. Daar moeten we dus charters voor inzetten zodat de mensen daar de vaccins ook ontvangen. Dat vereist een hoop extra werk en afstemming.’

Verpakking

Wel heeft ze gemerkt dat de farmaceutische industrie niet altijd ervaring heeft met dergelijke grote hoeveelheden internationale transporten. ‘De wijze van verpakking en productiedatum is ook nog niet altijd vastgesteld of er zijn nog geen containers gecertificeerd, dat maakt het lastig voor ons om vooruit te plannen.’

Door de coronacrisis, staat de luchtvrachtsector behoorlijk in de belangstelling,  sprak Rogier Spoel van Evofenedex. ‘Voor de coronacrisis, was er vanuit de beleidsmakers weinig aandacht voor luchtvracht. Dat is nu wel anders.’