Als onderdeel van een internationaal luchtvrachtkartel, waartoe ook KLM en Martinair behoorden, lieten de airlines de verladers en expediteurs, waaronder de logistieke dochter Schenker van Deutsche Bahn,  te veel betalen aan brandstof-en veiligheidstoeslagen tussen 1999 en 2006. De prijsafspraken kwamen aan het licht toen Lufthansa Cargo, lid van vrachtkartel, het illegaal handelen begon op te biechten bij de mededingingsautoriteiten in de wereld. Daarna volgden hoge boetes, waartegen overigens in de EU de 11 airlines nog steeds bezwaar maken. Het gaat daarbij om een geldstraf van Brussel van 776 miljoen euro.

KLM

In het kader van de private schadeclaims hebben de airlines de meeste vorderingen via schikkingen afgekocht in Noord-Amerika. In Europa lopen nog een groot aantal gebundelde claimzaken van vooral verladers, waaronder de grootste in Nederland tegen de KLM. 

DB heeft in 2013 voor een afzonderlijk juridisch traject gekozen in Duitsland in samenwerking met een groot aantal verladers en is daar bijzonder succesvol gebleken. De meeste airlines hebben al geschikt, waaronder de KLM. Na British Airways blijven alleen nog Cargolux, Cathay Pacific, LAN Chile (nu Latam) en Japan Airlines over.

Commissies

DB Schenker heeft voor de claimzaak een speciaal dochterbedrijf opgezet DB Barnsdale, dat al 75% van het totale claimbedrag van 1,76 miljard euro buiten de rechtbanken om heeft opgehaald bij de verschillende airlines. Bij die claim gaat het onder meer om een vergoeding van 1,2 miljard euro voor te veel betaalde toeslagen en het feit dat de luchtvaartmaatschappijen geen commissies hadden afgedragen aan de expediteur. 

De rechtszaak van DB Schenker werd in 2014 door topjurist Christopher Rother, hoofd mededingingszaken van de Deutsche Bahn, omschreven als een van de grootste civiele claimzaken van Europa. De dagvaarding van de logistieke dienstverlener telde alleen al zevenhonderd pagina’s, terwijl de omvangrijke bewijslast destijds in 54 dozen met een vrachtwagen moest worden aangevoerd naar de rechtbank in Keulen.