De AN124’s wordt met een maximale capaciteit van 150 ton hoofdzakelijk voor charterwerk ingezet, zoals hulpvluchten of voor het vervoer van zware onderdelen, van complete turbines voor energiecentrales, tot locomotieven en zeilschepen. Ook voor zwaar militair materieel worden de vliegtuigen ingehuurd. In de wereld zijn nog zo’n 20 van deze speciale vrachtvliegtuigen beschikbaar. Daarvan wordt nu bijna de helft uit de markt genomen voor onbepaalde tijd.   

Onderzoek

‘Veiligheid komt bij ons op de eerste plaats’, zegt commercieel directeur Konstantin Vekshin van VDG. ‘Wij hebben deze maatregel vrijwillig genomen. Er is ons officieel geen vliegverbod opgelegd’, voegt hij eraan toe. De luchtvrachtvervoerder gaat nu eerst in gesprek met de Russische luchtvaartautoriteiten. Verder zal er een intern en onafhankelijk onderzoek worden geopend naar de oorzaak van het recente incident met de AN124. 

De vrachtmaatschappij wijst er verder op dat het met de klanten in gesprek is over alternatief vervoer aangezien de acht vrachtvliegtuigen geheel waren volgeboekt tot het einde van dit jaar. Daarbij moeten de klanten rekening houden met vertragingen gelet op de hoge vraag aan vrachtvluchten momenteel, waarschuwt Volga-Dnepr.

Het enige alternatief voor de AN124’s van Volga Dnepr zijn die van de grote Oekraïense rivaal Antonov Airlines, dat over een gelijk aantal 124’s beschikt. Daarnaast zou in sommige gevallen ook de B747-vrachtjumbo’s een alternatief kunnen zijn. Volga Dnepr wijst er echter op dat ook Antonov Airlines, dat nauw gelieerd is aan de vliegtuigproducent Antonov, er goed aan doet de motoren van zijn vrachtvliegtuigen grondig te laten nakijken. Antonov wijst dat af en zegt dat de veiligheid van de zeven AN124’s is gewaarborgd door stringente veiligheidschecks. 

Rivaliteit

VDG kan niet aangegeven wanneer de AN124’s weer kunnen vliegen maar spreekt de hoop uit dat het onderzoek en de mogelijke reparaties over ‘enkele weken’ kunnen worden afgerond. De maatschappij bezit zestig vliegtuigmotoren voor haar vloot van AN!24’s. Alle motoren zijn van Oekraïense makelij en dat kan gelet op de gespannen relaties tussen Rusland en de Oekraïne en de rivaliteit tussen Volga Dnepr en Antonov Airlines tot vertragingen leiden, zeggen onafhankelijke waarnemers.