Op de achtergrond speelt de Hanjin Group, eigenaar van Korean Air, een doorslaggevende rol bij de overname. De holding, geeft de nationale airline een aanvullend krediet (afkomstig van Korea Development Bank) van ruim 600 miljoen euro. Daarvan zal 228 miljoen euro worden gebruikt om langlopende schuldpapieren van Asiana op te kopen.

Voorschot

Nog eens 228 miljoen euro dient als voorschot voor het acquisitie van het Asiana aandelenpakket van 1,1 miljard euro, heet het verder in de financiële media van Zuid Korea. Deze aanbetaling is ook noodzakelijk om Asiana Airlines tot het einde van dit jaar voldoende financiële ruimte te geven om alle rekeningen te betalen. De rest van de overnamesom wil Korean Air via een nieuwe aandelenemissie financieren. Die moet in totaal 1,9 miljard euro opleveren en zal tevens worden gebruikt om de solvabiliteit van de luchtvaartgroep te verbeteren.    

Of de overname ook de twee grote vrachtdivisies van Asiana en Korean bijeenbrengt onder een dak is nog onduidelijk, maar wel waarschijnlijk. Korean is een van de grootste vrachtvervoerders van Azië, maar kan haar vrachtcapaciteit met de twaalf vrachtvliegtuigen van Asiana sterk uitbouwen.