Die geldsteun was bedoeld om luchtvaartmaatschappijen, waarvan de vliegtuigen door de pandemie aan de grond werden gehouden, te voorzien van noodzakelijk liquiditeit. Voorwaarde daarbij was dat de maatschappijen het personeel in dienst hield en het geld ook niet gebruikte voor de inkoop van eigen aandelen of het verstrekken van aandelenopties voor de directie. 

Overuren

De vrachtvloot van Atlas Air maakte echter vanaf maart van dit jaar overuren om aan de grote vraag aan beschermende medische kleding te kunnen voldoen. Ook profiteerde de maatschappij, de grootste huisvervoerders van Amazon, van het sterk gestegen aanbod uit de e-commerce markt.    

De Amerikaanse Congres-commissie, die over de juiste bestedingen van overheidsgelden in het kader van de coronacrisis gaat, had Atlas Air en de overige drie grote Amerikaanse vrachtmaatschappijen in oktober al opgeroepen de staatssteun van rond de 600 miljoen dollar terug te betalen. 

Kalitta Airways

Atlas Air ontving met 407 miljoen dollar de grootste staatssteun. De andere vrachtvoerders waren Kalitta Air, (161,5 miljoen dollar), Western Global Airlines (35 miljoen) en Amerijet International. (30 miljoen dollar). Deze vrachtcarriers hebben nog niet gereageerd op het dringend verzoek van het Congres. 

De top van Atlas Air is zich intussen van geen kwaad bewust en zegt dat het zich aan de voorwaarden heeft gehouden voor de miljoenensteun. De vrachtmaatschappij wijst er tevens op dat aan het begin van de coroancrisis in maart nog niet duidelijk was dat het vrachtvervoer zo zou floreren door het aan de grond houden van de passagiersvliegtuigen en daarmee belly-ruimte. 

Meer winst

De winst van Atlas Air steeg over het derde kwartaal van dit jaar met bijna een kwart naar 74 miljoen dollar. Voor het lopende vierde kwartaal verwacht de vrachtmaatschappij wederom een resultaatsstijging van rond de 25%.