Cainiao was net zoals andere grote ladingaanbieders door de coronacrisis en het stopzetten van de meeste passagiersvluchten het laatste half jaar gedwongen meer gebruik te maken van chartermarkt om te voldoen aan de stijgende vraag uit de e-commerce markt. Daardoor werd een volgende stap, het investeren in maatschappijen met eigen vrachtvliegtuigen, een kwestie van tijd, aldus luchtvrachtanalisten.

Cainiao koopt met de partners bijna een derde van de aandelen in Air China Cargo via haar dochter Zhejiang Cainiao Supply Chain Management. Het is daarbij een van de vier Chinese partijen die in totaal 733 miljoen dollar neertellen voor het minderheidsbelang van 31% in het vrachtbedrijf. De overige partijen zijn Shenzhen International, Shuangbai Development Fund en een holding die de belangen van de werknemers van de vrachtmaatschappij vertegenwoordigt .

Reorganisatie

Alleen bouwbedrijf en logistiek dienstverlener Shenzhen International heeft tot nu toe details van de deal bekend gemaakt en geeft aan rond 10% van de aandelen te hebben verworven. Het is dan ook vooralsnog niet duidelijk hoe omvangrijk het belang van Alibaba is.

De verkopende partij is het staatsbedrijf China National Aviation Holding, dat via de desinvestering invulling geeft aan een ingrijpende reorganisatie van de door de Chinese overheid gecontroleerde luchtvaartindustrie. Die herstructurering wordt vanuit de overheid begeleid door Shuangbai Development Fund.

Boekwaarde

Uit de verkoopprijs van het minderheidsaandeel blijkt intussen dat de totale waarde van Air China Cargo wordt geschat op 2,37 miljard dollar. Dat is rond 1,7 keer de boekwaarde van het bedrijf, aldus analisten.