Hausmann wijst op het marktaandeel dat de internetwinkels in de VS in een korte tijdspanne van enkele maanden hebben weten te veroveren: van een bescheiden 15% begin dit jaar naar nu ruim 35%. Daarbij was het ladingaanbod uit e-commerce al sterk in opkomst in de luchtvrachtvolumes de laatste jaren, getuige de vervoerscijfers tussen 2015 en 2019. In die vier jaar verdubbelde de omzet uit pakketvervoer.

De lockdowns in tal van landen sinds maart van dit jaar hebben het online-shoppen veel populairder gemaakt. Volgens Hausmann is het webwinkelen in landen als Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Italië met 200% toegenomen sinds het eerste kwartaal van dit jaar.

Verscheidenheid

De opmars van het webshoppen heeft tegelijkertijd gezorgd voor een stijgende vraag naar luchtvrachtruimte, ziet de expert. Van alle grensoverschrijdende e-commerce wordt 80% door de lucht vervoerd, en dat lijkt door het wegvallen van de meeste bellyruimte door het staken van de meeste passagiersvluchten nu grotendeels op vrachtvliegtuigen te gebeuren. Dat zet samen met het chartervervoer van onder meer beschermende medische kleding tijdens de eerste coronagolf extra druk op de beperkte capaciteit en verklaart de hoge luchtvrachtvrachttarieven in de markt.

Volgens Sebastian Blümmert, hoofd Operations & IT bij Heyworld, Lufthansa Cargo’s pakketdochter, zijn de capaciteitsgrenzen in de luchtvracht bereikt en komt er het nu op aan dat logistieke dienstverleners via een grotere diversiteit in transportopties alternatieven aanbieden aan de e-commerce. Daarbij behoeft het niet altijd te gaan om ‘snel en goedkoop’. De expeditie-branche kan daarbij garen spinnen, aangezien die groep vaak de regie over vervoersstromen heeft. Een grotere transparantie in de transportmogelijkheden via IT blijft wel een uitdaging, zegt hij. Via forse investeringen in digitale transportoplossingen kunnen de expediteurs weer het marktaandeel veroveren in het pakketvervoer dat ze de laatste 25 jaar grotendeels hebben verloren aan expresvervoerders als UPS, DHL en FedEx, aldus Blümmert.  De beloning voor expediteurs zit daarbij in de hogere tarieven in het pakketvervoer.

USB-sticks

Meer investeringen in data-uitwisseling zijn volgens Maciej Starzyk, Senior Manager Strategy van PwC, ook een optie voor de luchtvrachtsector om de druk op de capaciteit te verminderen. Die data moeten dan door de verladers beschikbaar gesteld worden, maar die zijn nog steeds terughoudend. Met meer digitalisering zouden de airlines en expediteurs ook de huidige fragmentatie in sector kunnen afbouwen. Ook meer uniformiteit in de verpakking en labelen kan tijd, kosten en ruimte besparen. USB-sticks in een schoenendoos, dat levert bijvoorbeeld onnodig ruimtebeslag op. Een gezamenlijk antwoord van de luchtvrachtindustrie op de retourlogistiek zou de luchtvracht ook een wapen in handen geven tegen het ruimtetekort en deze interessanter maken voor partijen als Amazon en Cainiao/Alibaba.

Alibaba verwacht de komende weken rond de 700 chartervluchten uit te voeren voor ‘s wereld grootste digitale shopping-event: singles-day op 11 november.  Dat meldt Cainiao Smart Logistics Network, de logistieke arm van de Chinese webwinkelgigant.

Cainiao heeft het aantal chartervluchten drastisch opgevoerd om de komende tijd rond 90% van pakketten buiten China op tijd bij de consument te krijgen. Ook zijn regionale dc’s opgezet. Alibaba hoopt zo de besteltijden van de pakketten vergeleken met vorig jaar met 60% te reduceren.

Europese steden

Er zijn grote voorraden van producten als stofzuigers, robots die vloeren aanvegen en gereedschapskisten: die prijken volgens Alibaba dit jaar hoog op de verlanglijstjes van internationale klanten. Afnemers in grote Europese steden zullen door de extra maatregelen niet langer dan 72 uur op hun pakketten behoeven te wachten, verzekert de logistiek dienstverlener.

Cainiao zegt dat steeds meer buitenlandse handelaren hun goederen aanbieden op het netwerk van Alibaba, waardoor er ook een grote transportstroom richting China ontstaat. In totaal verwacht het bedrijf dit hele jaar rond 3.000 chartervluchten af te wikkelen voor Chinese importstromen. De populairste producten voor de Chinezen zijn dure levensmiddelen, gezondheidsartikelen en cosmetica. Op singles-day worden goederen met een totale waarde van 38,3 miljard dollar verhandeld, het dubbele van wat met Black Friday en Cyber Monday tezamen over de digitale toonbank gaat.