Het passagiersvliegtuig maakte met de lading recent een zogeheten ‘cargo only’-vlucht vanaf New Delhi naar de Poolse hoofdstad Warschau. Deze vluchten zijn nu populair door feit dat intercontinentaal passagiersvervoer door de coronacrisis grotendeels is verdwenen. Daarnaast kunnen ze door de hoge vrachttarieven en lage brandstofprijzen in de markt ook nog eens winstgevend worden uitgevoerd.

Bagage-ruimte

Onder meer werden de vrachtzendingen door het grondpersoneel in de bellyruimte, op de stoelen en in de bagage-ruimte boven de stoelen van de Dreamliner gestopt. Welke aantallen er precies op de stoelen werden gestopt, is door de maatschappij en zijn Indiase vrachtvertegenwoordiger niet bekend gemaakt. Eerder deze maand maakte hetzelfde passagiersvliegtuig al een vlucht met 47,16 ton aan boord. Dat was toen al een record dat bij afhandelaars en specialisten in de markt al met nodige ontzag werd ontvangen.

De B787-9 Dreamliner is een van de modernste en duurste passagiersvliegtuigen in de markt, maar door het wegvallen van de meeste intercontinentale passagiers is er weinig emplooi voor het vliegtuig. Daarbij wordt het door de vrachtmarkt gezien als een weinig vrachtvriendelijk vliegtuig, met een beperkte ruimte in de belly. Dat LOT erin is geslaagd om meer dan vijftig ton in het vliegtuig te krijgen wordt dan ook gezien als een hele prestatie. Ter vergelijking; een B747-vrachtjumbo neemt maximaal beladen rond het dubbele aan vracht mee, 110 tot 120 ton.

Vrachtkampioen

De echte vrachtkampioen onder de passagiersvliegtuigen blijkt echter de B777-300 te zijn. Er zijn berichten dat met de nodige creativiteit van het laadpersoneel er 70 ton op een ‘cargo-only’-vlucht met dit type vliegtuig is vervoerd.

Overigens zijn de meeste passagiersvluchten alleen geschikt voor het vervoer van kleine groupage-zendingen. Zo vervoerde  LOT op de recordvlucht uit India hoofdzakelijk farmaceutica en auto-onderdelen. Dat doet het blijkens het persbericht al sinds mei van dit actief op de route tussen New Delhi en Warschau. Voor gepallettiseerde lading is de maindeck-ruimte van een vrachtvliegtuig inclusief vrachtdeur nodig.