Het verschil is daarmee tussen de regionale Duitse luchthaven en de Bederlandse mainport nog maar iets van 33.728 ton.

Leipzig Airport heeft in de coronacrisis sterk geprofiteerd van zijn Europese status als vracht-en expreshub voor onder meer DHL Express. Het slaagde er daardoor ook in het laatste halfjaar veel intercontinentale chartervluchten aan te trekken. Daarbij is het grote pluspunt dat de luchthaven geen nachtrestricties kent.

Ook Frankfurt Airport (Fraport), de nummer twee in Europa op vrachtgebied, ziet de voorsprong op Leipzig Airport sterk slinken. Over de eerste negen maanden werd er bijna 1,4 miljoen ton op Fraport overgeslagen. Dat is een verschil 360.937 ton met de Leipzig. Een jaar geleden was dat verschil nog 680.000 ton.

Toelatingsbeleid

Leipzig Airport zag het vrachtaanbod over de maand september met maar liefst 18,6% toenemen naar 121.000 ton, terwijl Frankfurt Airport nog te maken had met een krimp van 4%. Dat verlies was overigens een stuk minder dan Schiphol, dat in september werd geconfronteerd met een afname van 9%. Het grotere verlies van Schiphol wordt door experts onder meer toegeschreven aan het restrictieve toelatingsbeleid van het ministerie van Infrastructuur voor extra chartervluchten de afgelopen tijd  om de concurrentiepositie van KLM Cargo te beschermen. Onder meer weigerde het ministerie aanvragen van Aerotrans en Qatar Airways voor extra vrachtvluchten.

Verder speelt de afbouw van de vrachtvloot bij KLM/Martinair de Nederlandse luchthaven parten. De home-carrier beschikt daardoor nog maar over vier vrachtjumbo’s. Frankfurt Airport heeft het voordeel dat de Lufthansa Cargo nog beschikt over een vloot van zo’n vijftien vrachtvliegtuigen. Het is verder ook aandeelhouder (50%) van Aero