De expreshub van UPS in Louisville zag het tonnage met bijna 2% toenemen over de eerste zes maanden van dit jaar, terwijl de hub van FedEx in Memphis 0,8% meer vracht verwerkte dan over de eerste helft van vorig jaar.

Uit de ACI-cijfers blijkt verder dat de meeste grote vrachthubs de schade beperkt wisten te houden tijdens de eerste maanden van coronacrisis. Zo lag het gemiddelde verlies aan tonnage in de top 10 op iets meer dan 4%. Grootste verliezer was daarbij Dubai Airport, de thuisbasis van Emirates Sky Cargo, dat als transitopunt van veel intercontinentale passagiersvluchten ruim een kwart (26,7% ) van zijn volume verloor.

Hong Kong

De grootste vrachtluchthaven van de wereld, Hong Kong International Airport, verloor ruim 10% aan lading, maar wist de koppositie te behouden tegenover de nummer twee op de lijst, Memphis Airport. Shanghai Airport is verder de nummer drie met een lichte stijging van het volume (0,4%). Het profiteerde in de eerste helft van dit jaar van het stijgende exportzendingen van beschermende kleding gedurende de eerste corona-epidemie naar Noord-Amerika en Europa.

In de top 10 valt verder op dat de Amerikaanse luchthaven van Anchorage de grootste groei liet zien met 7,7%. De luchthaven in Alaska is een belangrijk transitopunt voor vrachtvliegtuigen die tussen Noord-Amerika en Azië pendelen.