Het management-team zal als onderdeel van een ingrijpende sanering-en reorganisatie van de luchthaven ‘grotendeels samengevoegd’ worden bij het cluster Airport Operations, meldt de luchthaven. ‘Alle airline gerelateerde zaken, zoals cargo  vallen daar nu onder. Alle passagiers gerelateerde zaken vallen onder de nieuwe afdeling Schiphol Commercial.’

De ingrijpende reorganisatie van de luchthaven-organisatie is onderdeel van de saneringsplannen die Schiphol bij de presentatie van de halfjaarcijfers in augustus al aankondigde. Daarbij gaf de luchthaven-directie aan dat door de sterk dalende inkomsten als gevolg van de corona-crisis de totale bedrijfslasten met ongeveer 20-25% zullen worden verlaagd in 2021 en 2022.

Honderden banen weg

Dat moet onder meer gebeuren door de organisatie af te slanken, waardoor een kwart van de divisie-hoofden verdwijnen. Verder zullen naar verwachting enkele honderden banen op het totale personeelsbestand van ongeveer 3.000 verdwijnen bij de luchthavengroep.

Voor de vrachtdivisie van Schiphol, die zo’n 3 jaar geleden zijn zelfstandigheid verloor, wordt het de tweede reorganisatie in korte tijd. Destijds werd de cargo-groep onderdeel van ACC onder directeur Maaike van der Windt. Voor velen binnen de Nederlandse luchtvrachtsector werd die samenvoeging gezien als een degradatie van de vrachtbelangen op de luchthaven. Zo wordt er op gewezen dat Schiphol sinds de fusie meer dan 20% van de vrachtvluchten verloor. Slechts door de coronacrisis is er sinds de laatste maanden sprake van een opmerkelijk herstel van het aantal vrachtvluchten op Schiphol.

Onzichtbaar

De vrees binnen de vrachtsector is dat met de nieuwe reorganisatie vracht nog meer onzichtbaar binnen de Schiphol-organisatie. Dat staat haaks op het groter belang van de vrachtactiviteiten op de luchthaven. Belangenorganisatie ACN zegt in een eerste reactie in gesprek te zijn met Schiphol ‘over het belang van een goed zichtbare en voor de sector bereikbare’ luchtvrachtafdeling.

Aandacht voor vracht

‘Die zichtbaarheid en bereikbaarheid is heel belangrijk. Luchtvracht is door het coronavirus en het instorten van de passagiersmarkt voor veel airlines en afhandelaars een essentiële bron van inkomsten geworden. Daarnaast is luchtvracht op dit moment voor veel bedrijven dé betrouwbare life-line voor hun supply chain’, stelt directeur Maarten van As van ACN.Hij wijst er ook op dat luchtvracht een nationaal belang dient. ‘Dit vraagt extra aandacht in de positionering van het product luchtvracht, ook binnen een afgeslankte Schiphol-organisatie.’