Zo liggen tarieven tussen Hong Kong en Europa met 3,37 dollar per kilo nog maar 32% boven het niveau van vorig jaar september, terwijl verladers vanaf de voormalige Britse kroonkolonie voor een kilo luchtvracht (5,26 dollar) op Noord Amerika vorige maand 53% meer moesten betalen.

Over het tweede kwartaal lagen de internationale luchtvrachtprijzen op de grote routes bijna continue 100% boven die van dezelfde periode in 2019.

Opwaartse druk

Volgens TAC is er minder vraag naar vrachtruimte voor het transport van beschermende medische kleding waardoor de opwaartse druk op de vrachtprijzen deels is afgenomen. Daarnaast zijn de luchtvaartmaatschappijen volgens de Nederlandse vrachtanalist WorldACD langzaam bezig om extra vrachtcapaciteit in de markt te zetten met het oog op het drukke winterseizoen.

Zo worden oude vrachtvliegtuigen, die de laatste jaren in opslag waren, weer in dienst genomen en zijn er ook airlines die passagiersvliegtuigen ombouwen en inzetten voor cargo-only vluchten. Dat laatste levert alleen winst op als de brandstofprijzen laag blijven, de tarieven hoog en de beladingsgraad in volume boven de 70% ligt.

Belly-capaciteit

Volgens WorldACD is er in de eerste helft van september rond de 5% aan vrachtruimte aan de mondiale luchtvrachtmarkt toegevoegd zonder dit nader te specificeren. Daar staat tegenover dat een groot deel van de belly-ruimte, doorgaans zo’n 30% van de totale luchtvrachtmarkt, nog steeds niet beschikbaar is door het aan de grond houden van de passagiersvliegtuigen.

Consultant Seabury heeft intussen berekend dat van die mondiale bellycapaciteit nu nog steeds precies 23% ontbreekt. Het adviesbureau wijst erop dat dit een verbetering is van 26 procentpunten tegenover medio augustus. De vraag is echter of die trend zich de komende maanden zal doorzetten als de passagiersaantallen door de nieuwe lock-downs tegenvallen..