Volgens National Airlines is het besluit genomen genomen om aan de snel groeiende vraag aan vrachtcharters te voldoen de komende tijd. Door de komst van de vrachtvliegtuigen wordt de chartervloot van National uitgebouwd van de huidige twee naar vijf B747-400F’s.

National had de drie freighters ruim twee jaar geleden gekocht, maar door de dalende vraag aan vrachtruimte werden de freighters al snel voor tijdelijke opslag geparkeerd in de woestijn van de Amerikaanse staat Arizona. De vrachtvliegtuigen zijn volgens National van ‘strategisch belang om additionele vrachtcapaciteit toe te voegen gezien het feit dat door de coronacrisis een deel van de bellyruimte is weggevallen op passagiersvluchten’. National wil de freighters vooral inzetten binnen de VS, op het Midden-Oosten en China op dagelijkse basis.

Brussel

Het Japanse All Nippon Airways (ANA) zegt intussen vanaf 13 oktober zogeheten ‘cargo-only’ vluchten op Brussels Airport te openen met de B787-Dreamliner. Dit passagiersvliegtuig heeft zonder passagiers en bagage een vrachtcapaciteit van 35 ton in de belly, aldus de maatschappij.

ANA had met het oog op de coronacrisis alle passagiersvluchten op Brussel Airport stopgezet, maar de directe verbinding tussen België en Japan wordt nu voor de vrachtmarkt trenminste hersteld, aldus Brussels Airport. ANA vliegt sinds vijf jaar op de Belgische hoofdstad. Het beschikt zelf niet over vrachtvliegtuigen.