Uit het recente onderzoek van SEO/ Districon blijkt dat rond de 6500 banen dreigen te verdwijnen in de vrachtsector op Schiphol en Maastricht Airport (MAA). De Limburgse luchthaven dreigt daarbij alle vrachtvluchten kwijt te raken en Schiphol rond de 25%. Die conclusies zijn hard aangekomen bij de verschillende marktpartijen.

Directeur Jos Roeven van MAA vreest voor het voortbestaan van zijn luchthaven als de plannen van staatssecretaris Hans Vijlbrief (belastingen) doorgaan. ‘En dat voor een opbrengst van 1,6 miljoen euro die ze hier bij ons denken op te halen. Je praat dan over minder dan 1% van het totale bedrag van 200 miljoen euro dat het kabinet jaarlijks met de vliegbelasting wil innen’, stelt hij. ‘Ik zou dan ook aan de staatssecretaris willen voorstellen vier dubbeltjes toe te voegen aan de geplande 7 euro per ticket voor passagiers en de vrachttaks gewoon te vergeten. Dan kom je ook op die 200 miljoen en breng je geen schade toe aan de vrachtpositie van Nederland.’

Verladersorganisatie Evofenedex luidt ook de alarmklok. Voorzitter Steven Lak waarschuwt dat het kabinet met de vrachttaks, waarmee in totaal 12 miljoen euro moet worden opgehaald, Nederland van ‘een kroonjuweel’ in de logistiek dreigt te beroven. Daarbij levert de heffing nauwelijks positieve milieu-effecten op. Lak noemt de vrachttaks onverantwoord en roept de regering op af te zien van invoering.

Beschamend

Voorzitter Ivo Aris van vrachtkoepel ACN op Schiphol is er vooral niet over te spreken hoe het ministerie van Financiën tegen de afspraken in op de namiddag van Prinsjesdag het kritische vrachtrapport van SEO/Districon over de gevolgen van de vrachttaks ‘over de schutting’ heeft gegooid. ‘Zonder enige duiding en vooruitzicht op de gevolgen, want het rapport laat weinig heel van de belasting op luchtvracht. Het is een maatregel voor de bühne, die toont hoe de verschillende ministeries in Nederland vooral bezig zijn met hun eigen beleids­terrein, zonder te kijken naar de bredere effecten ervan. Het is beschamend te zien hoe deze staatssecretaris een rookgordijn optrekt en de belangenvertegenwoordigers de kastanjes uit het vuur laat halen.

De rijksoverheid beschadigt een sector die in de coronacrisis haar bestaansrecht meer dan ooit bewezen heeft.’