De fusie is een van de opties in het uitgelekte bezuinigingsplan ‘Renew’ waarop het Duitse vakblad Cargoforwarder beslag heeft weten te liggen. Topman  Carsten Spohr heeft de inhoud recent gepresenteerd in een interne bijeenkomst met het personeel. Of het ook wordt doorgevoerd, zal afhangen van de Raad van Commissarissen, die deze week een besluit moet nemen. ‘Op dit moment is alles nog mogelijk nog mogelijk gelet op onze dramatische financiële situatie’, zegt een anonieme topmanager van Lufthansa tegen het doorgaans goed ingevoerde Duitse blad.

Verliezen

Maandelijks zou de Duitse luchtvaartmaatschappij rond een half miljard euro verliezen doordat het passagiersvervoer in de wereld door de coroancrisis nauwelijks tekenen van herstel laat zien. Lufthansa wordt zoals veel andere airlines in de wereld overeind gehouden door staatssteun. De Bondsregering heeft daarvoor 9 miljard euro toegezegd. Dat bedrag zal binnen 18 maanden zijn verdwenen als de directie niet snel ingrijpt en de omvangrijke organisatie aanpast aan de dalende inkomsten.  Het samenvoegen van Lufthansa Cargo met het passagiersvervoer, is daar onderdeel van

‘Renew’ is niet alleen een besparingsprogramma maar moet ook zorgen voor een omzetverbetering bij de diverse divisies. Eerder was al duidelijk geworden dat er bij de maatschappij rond de 22.000 bannen moeten verdwijnen en een minderheidsbelang in het onderhoudsbedrijf Lufthansa Technik zal worden verkocht. Daarnaast wil Lufthansa 100 vliegtuigen, waaronder de laatste A380’s, afstoten. Ook zal de vliegoperatie worden gestroomlijnd waardoor dochterondernemingen als Sun Express Germany, Germanwings en delen van Eurowings zullen verdwijnen.

Vertragingstactieken

Volgens bronnen binnen Lufthansa kan een deel van het personeel de ernst van de financiële situatie waarin Lufthansa verkeert nog steeds niet begrijpen. Ook is er kritiek op de vertragingstactieken waaraan de vakbonden de voorkeur geven in de lopende onderhandelingen met de directie over de reorganisaties en het banenverlies.

De grote vraag is intussen welke voordelen een integratie van de vrachtactiviteiten met het passagiersvervoer zal hebben voor de luchtvaartbedrijf. De vrachtdivisie, die beschikt over een grote vrachtvloot en ook aandeelhouder (50%) is van vrachtmaatschappij Aerologic, behaalde over de eerste zes maanden van dit jaar een historische hoge winst van een kwart miljard euro. Dat resultaat staat in schril contrast met de forse verliezen bij de passagiersdivisie.

Duidelijke scheiding

Vrachtanalisten zoals de Canadese consultant Stan Wraight, een voormalige topmanager van KLM Cargo, verwachten dat er enige schaalvoordelen vallen te behalen door fusie van de twee divisies, zoals het stroomlijnen van pensioenen en administratieve processen. Cruciaal in zijn ogen is welke status de vracht straks krijgt binnen een toekomstige geïntegreerd vliegbedrijf. Hij wijst erop een bundeling alleen succesvol kan zijn als er een duidelijk scheiding blijft  van verantwoordelijkheden. Een vrachtdirectie met een eigen staf is daarbij een belangrijke voorwaarde, stelt hij. Belangrijk volgens Wraight is tevens dat vracht een kernactiviteit blijft voor de top van Lufthansa, anders gaat het fout.  Ook moet de vrachtdirecteur een directe toegang blijven hebben tot de topman van Lufthansa. ‘Wat er ook gebeurt, de toezichtsraad mag nooit toestaan dat de vracht een soort aanhangsel wordt van de passagiersdivisie.’