Het zogeheten FCL-Multi-Carrier-aanbod dat Damco aanbood wordt geheel beëindigd. Vorige maand had Maersk al aangeven te stoppen met Damco, maar was er nog geen bestemming gevonden voor de luchtvrachtactiviteiten. Analisten waren uitgegaan van een verkoop van die diensten, hoofdzakelijk bestaande uit Chinese charteractiviteiten, aan een derde partij.

Vraag blijft intussen wel hoe Maersk straks de luchtvrachtdiensten bij ladingaanbieders aan de man brengt. Gaat het direct verladers benaderen en daardoor het risico lopen te concurreren met expediteurs, die elders lading boeken bij de rederij? Juist dat marktprobleem had Maersk willen oplossen door ruim vijf jaar geleden Damco als neutrale intermediair op te zetten.

Onrust

De analist WCL Worldwide Consultants verwacht in het Duitse vakblad DVZ dat Maersk actief verladers zal benaderen voor klandizie om zo een breed dienstenpakket aan te bieden. ‘Dat zal voor enige onrust in de markt zorgen en sommige expediteurs ook in de problemen brengen’, stelt de consultant.

WCL betwijfelt daarbij of Maersk succesvol zal zijn met deze strategie. Im- en exporteurs willen toch liever in zee gaan met een neutrale logistieke dienstverlener die de beste en goedkoopste deal voor hen kan inkopen bij de vervoerders.