Dat blijkt uit de laatste prijsbarometer van de consultant. Die laat zien dat in de laatste week van augustus de gemiddelde vrachtprijs op de zogeheten dagmarkt vanuit Shanghai richting de EU plotseling met 11% omhoog is geschoten na een pauze van drie weken. De prijzen naar de VS stegen intussen met 18,4%.

Vergeleken met een jaar geleden liggen de gemiddelde prijzen vanaf China naar de EU ruim 25% hoger dan een jaar geleden, terwijl Amerikaanse importeurs qua luchtvrachtkosten 35% meer moeten betalen dan een jaar geleden.

Bellycapaciteit

Analisten schrijven de hogere vrachtprijzen geheel toe aan het slechte herstel van het intercontinentale passagiersvervoer, waardoor het gros van de bellycapaciteit niet beschikbaar is dit najaar. Daardoor is de verladende industrie hoofdzakelijk afhankelijk van de vrachtvliegtuigen, die normaliter goed zijn voor 50% van het intercontinentale luchtvrachtvervoer.

Consultants vermoeden ook dat er op de dagmarkt steeds minder capaciteit beschikbaar is, omdat veel grote expediteurs en airlines afscheid nemen van spotprijzen en meer prijsafspraken maken voor maanden om capaciteit veilig willen en ook om enige stabiliteit in te bouwen in de tarievenschommelingen.

Ook lange termijncontracten voor het komende drukke winterseizoen worden steeds populairder, zegt de Amerikaanse expediteur Flexport. Het stijgende pakketvervoer uit de e-commerce-markt en de komende stroom van nieuwe elektronische producten van Apple, Samsung en Sony stuwt de prijzen ook op, aldus TAC.